یکتاس

حمله قلبی با نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه و شام دیرهنگام ممکن است که منجر به حمله قلبی ...

در یک مطالعه جدید (۲۰۱۹) که در مجله پیشگیری قلبی اروپا به چاپ رسیده است، نشان داده شده است که نخوردن صبحانه به همراه شام دیرهنگام باعث می شود که کسانیکه اخیرآ دچار حمله قلبی شده اند، عواقب بدتری را نسبت به سایر افراد تجربه کنند. این مطالعه اثبات کرده است که کسانیکه اخیرا حمله قلبی داشته اند، در صورتیکه عادات غذایی خود را اصلاح نکنند، احتمال بیشتری دارد که دچار حمله قلبی مجدد یا مرگ طی ۳۰ روز بعد از ترخیص از بیمارستان شوند. در این مطالعه فاصله حداقل ۲ ساعته بین شام و خواب توصیه شده است. از قدیم صبحانه به عنوان مهم ترین وعده غذایی توصیه شده است.

نخوردن صبحانه، منجر به سکته قلبی منجر به مرگ می‌شود

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات دکتر «وی بائو» و همکاران از دانشگاه اوهایو نشان می‌دهد کسانی که صبحانه نمی‌خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می‌خورند، 87 درصد بیشتر با خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و به‌خصوص سکته قلبی مواجه می‌شوند. نتایج این تحقیق در مجله کالج قلب و عروق آمریکا منتشرشده است{لینک} که به گفته دکتر بائو این تحقیق شاهدی بر این موضوع است که صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه است که نادیده گرفتن آن منجر به مرگ می‌شود. آن‌ها با تحلیل دیتای 6550 آمریکایی 40 تا 75 ساله از 1988 تا 1994 به این نتیجه رسیده‌اند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه انسان‌ها را تشکیل می‌دهد که نخوردن طولانی‌مدت آن، منجر به بیماری و مرگ می‌شود.

به گفته وی برخی عوامل مانند دیابت، فشارخون بالا و اختلال در چربی بدن به بیماری‌های قلبی عروقی منجر می‌شود اما حالا باید نخوردن صبحانه را نیز به این فهرست اضافه کرد. 9 درصد به‌ندرت صبحانه می‌خوردند، 25 درصد برخی از روزها صبحانه می‌خوردند و 59 درصد هم اعلام کرده بودند هرروز صبحانه می‌خورند. محققان می‌گویند اگر قرار است یک وعده غذایی حذف‌شده یا کمتر خورده شود، بهتر است این وعده غذایی شام باشد نه صبحانه!. 2 میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های قلبی و سکته جان خود را از دست دادند.

تاثیر وعده صبحانه در کاهش ریسک بیماری قلبی

محققان مشاهده کردند در حدود ۷۵ درصد افرادی که هیچوقت صبحانه نمی خوردند دچار تشکیل پلاک در عروق شان شده بودند، در حالیکه ۵۷ درصد افرادی که صبحانه مفصل می خوردند، دچار گرفتگی عروق شدند. پنالوو در ادامه تاکید می کند: «در راس تمامی این دلایل، حذف وعده صبحانه ممکن است دارای تاثیرات منفی بر هورمون های تنظیم کننده اشتها، قندخون و انسولین باشد. به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه تافتس بوستون در جدیدترین مطالعه خود به رابطه بین صبحانه و سلامت بهتر قلب پی بردند. «خوزه پنالوو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تنها نخوردن صبحانه علت اصلی تشکیل پلاک در عروق خونی نیست.

پلاک ها رسوبات چربی، کلسیم و سایر مواد قابل تشکیل در عروق هستند که منجر به سخت شدگی و تنگ شدن عروق خونی می شوند. مطالعات قبلی نشان داده اند افراد عاشق خوردن صبحانه، کمتر چاق بوده یا مبتلا به دیابت یا بیماری قلبی هستند. این محققان عنوان می کنند افرادی که صبحانه می خورند، کمتر دچار تشکیل پلاک در عروق خونی شان می شوند. ۳ درصد این افراد هیچوقت صبحانه نمی خوردند درحالیکه ۲۷ درصد به طورمنظم صبحانه مفصل می خوردند. محققان دریافتند طرفداران خوردن صبحانه از لحاظ شیوه های دیگر زندگی هم سالم تر بودند. به عنوان مثال، آنها میوه و سبزیجات، غذای دریایی و گوشت کم چرب بیشتری می خوردند.

همچنین کمتر چاق یا مبتلا به فشارخون بالا، دیابت یا میزان کلسترول ناسالم بودند. به گفته وی، «در بسیاری از افراد، حذف وعده صبحانه بخشی از مجموعه عادات بد است. این مطالعه شامل بیش از ۴۰۰۰ فرد بزرگسال ۴۰ تا ۴۵ ساله از اسپانیا بود. به عنوان مثال این افراد تمایل به خوردن بیشتر در وعده های بعدی دارند. تصلب شریان می تواند منجر به حمله قلبی، سکته و سایر مشکلات شود. بلکه دلایل متعددی می تواند در بروز تصلب شریان نقش داشته باشد.

آیا نخوردن صبحانه باعث بیماری قلبی می‌شود؟

پلاک‌ها رسوبات چربی، کلسیم و موادی دیگر هستند که می‌توانند در داخل شریان‌ها ایجاد شوند و باعث سفت و باریک شدن آن‌ها گردند؛ حالتی که تصلب شرایین یا آترواسکلروز ( atherosclerosis) نامیده می‌شود. برخی از پیشنهاداتی که او اشاره به آن‌ها می‌کند شامل: جو دوسر همراه با آجیل و میوه، نان تست آغشته به کره‌ی بادام زمینی، مخلوط ماست و میوه و برش‌هایی از سیب با کره‌ی بادام زمینی. سه درصد از آن‌ها گاهی صبحانه می‌خوردند درحالی که ۲۷ درصد به طور منظم صبحانه می‌خوردند؛ بدان معنی که بیش از ۲۰ درصدِ کالری روزانه‌ی خود را با خوردن صبحانه تامین می‌کردند. او اذعان کرد که درحقیقت زمان مانع بزرگی است؛ بسیاری از مردم صبح زود سریع از سرجایشان بلند شده و با یک بشقاب کوچک کیک به سمت ماشین خود می‌روند تا داخل ماشین آن را بخورند!.

Penalvo مردم را تشویق می‌کند که به این طریق نگاه کنند: خوردن یک صبحانه‌ی سالم واقعا لذت‌بخش است و به طور بالقوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در شما محدود کند. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد، افراد میانسالی که به طور معمول صبحانه نمی‌خورند در مقایسه با افرادی که صبحانه‌ی کامل صرف می‌کنند بیشتر محتمل انسداد عروق قلبی هستند. به گفته‌ی Larson یک قهوه و بیسکوییت از هیچ چیز که بهتر است! اما او همچنین توصیه می‌کند که اگر صبحانه حاوی یک ترکیب سالم پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد خیلی بهتر می‌شود. مطالعه‌ی فعلی به کیفیت مواد غذایی انتخابیِ مردم در صبحانه توجهی ندارد اما هنگامی که بحث پیشگیری از بیماری‌ها مطرح می‌شود کیفت آن‌ها مهم می‌شود.

این افراد باید تمایل داشته باشند که صبحانشان را به طور کامل میل کنند؛ به عنوان مثال غذاهابی که خوردن آن‌ها برایشان راحت است برگزینند. این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند؛ مخصوصا یک صبحانه‌ی دلچسب، کمتر در معرض انسداد عروقشان توسط پلاک‌ها قرار دارند. اما او اشاره کرد، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود با نخوردن صبحانه خطر ابتلا به آترواسکلروز در فرد افزایش یابد. اما حتی با سنجشِ تمامی این عوامل، نخوردن صبحانه به خودی خود، همچنان با خطر بالاتری از ابتلا به آترواسکلروز مرتبط بود. مطالعات جدید اثبات نمی‌کند که تنها صِرف نخوردن صبحانه می‌تواند به طور مستقیم باعث آسیب رساندن به عروق خونی شود.

منبع

+ نوشته شده در شنبه 9 بهمن 1400ساعت 5:36 توسط ستار یکتا | | تعداد بازدید : 6