یکتاس

کار درمانی - رشته کار درمانی

رشته کاردرمانی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

زبان تخصصی، مبانی کاردرمانی و توانبخشی، کینزیولوژی و بیومکانیک 1 و 2 و 3، مقدمه ای بر روش تحقیق در کاردرمانی، تئوری فعالیت، ارزشیابی عضلانی و اندازه گیری دامنه حرکتی مفاصل، کاردرمانی در اختلالات روانی اجتماعی 1 و 2، کاردرمانی در بیماری های کودکان، کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی، مشاوره در کاردرمانی، ساخت انواع اسپلینت، مدیریت کاردرمانی، فعالیت های روزمره زندگی، رشد کودک، فعالیت های هدفمند و تجزیه و تحلیل آنها 1 و 2 و3 و 4، بازی و تفریح در کاردرمانی، وسایل کمکی و اعضای مصنوعی در کاردرمانی، تکنیک های حرکت درمانی، جامعه شناسی در کاردرمانی، گروه و روابط بین فردی، سمینار.

آناتومی سیستم اعصاب، آناتومی اندام ها، فیزیولوژی عمومی، روانشناسی رشد، روانشناسی مرضی، نورولوژی، مقدمه ای بر روانپزشکی، آمار، مقدمه ای بر ارتوپدی، فیزیولوژی اعصاب، کمک های اولیه، آناتومی سطحی، آناتومی سر و گردن و تنه، مقدمه ای بر روانپزشکی کودک، آشنایی با مبانی آزمایشات پاراکلینیک، بیماری های داخلی. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته کاردرمانی برای مقطع کارشناسی ارشد می توانند در رشته های آمار زیستی، مدیریت توانبخشی، مدیریت خدمات بهداشت درمانی، نانو تکنولوژی پزشکی، فناوری اطلاعات و سلامت، علوم تشریح، آموزش پزشکی، اپیدمیولوژی، تاریخ علوم پزشکی و انفورماتیک پزشکی تحصیل کنند.

اگر قصد تحصیل در دیگر رشته های پیراپزشکی مانند رشته فیزیوتراپی، رشته بینایی سنجی، رشته هوشبری، رشته اتاق عمل، رشته اعضای مصنوعی، رشته پرستاری، رشته مامایی و رشته علوم تغذیه، و آشنایی با بازارکار آنها را دارید می توانید به لینک های مطالب مراجعه کنید. برخی از این فارغ التحصیلان که دارای سرمایه کافی و اهداف بلند مدت باشند، می توانند با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی، نسبت به راه اندازی کلنیک خصوصی اقدام کنند. متخصصین کاردرمانی یا occupational therapy (که گاهی اوقات OT نامیده می شوند) برای غلبه بر موانع با بیماری های جسمی و افراد در هر سنی کار می کند و به آنها کمک می کنند تا به طور کامل در زندگی روزمره خود زندگی کنند.

دانشکده توانبخشی

در سال 1350 از طرف سازمان بهداشت جهانی متخصصین کاردرمانی جهت آموزشکاردرمانگر به ایران اعزام وآموزشهای غیر رسمی خودرا به مدت 2سال در بیمارستان شفا یحیائیان تهران ارائه دادند که درسال 1352 وبا تاسیس مدرسه عالی توانبخشی این برنامه رسمیت یافت. کاردرمانی شاخه ای از علوم توانبخشی است که درمانگر با استفاده از یکسری فعالیتها ،تکنیکها،تمرینات،آموزشها وروشهای جبرانی سعی در تحقق حداکثر توانایی های بالقوه مراجعین (که بیشتر شامل افراد معلول میباشد )دارد. ****اعتبیار بخشی بین المللی رشته کاردرمانی دانشکده توانبخشی اراک توسط فدراسیون جهانی کاردرمانی مورد ارزیابی گرفته است و رشته کاردرمانی توانسته استانداردهای آموزشی را برای سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ را کسب نماید.

در حال حاضر این رشته درسطح کارشناسی در 8 دانشگاه ،کارشناسی ارشد واز سال 1371در دانشگاه ودر سطح دکترای تخصصی از سال 1387 در2 دانشگاه دانشجو می پذیرد. رشته کاردرمانی در این دانشکده (دانشکده توانبخشی اراک )از نیمسال اول تحصیلی 92-91 باپذیرش حدوداًبیست دانشجو فعالیت خودرابطور مستقل شروع کرد. 2-براساس نتایج ارزیابی طرح درمان و به دنبال آن با استفاده از فعالیتهای هدفمند به اجزای طرح درمان بپردازد. 1-برمبنای جدیدترین یافته های علمی و پژوهشی به ارزیابی سطح عملکرد مراجعان بپردازند. 3-با بکارگیری روشهای درمانی و مشاوره در پیشگیری از معلولیت موثر باشند.

همه چیز درباره رشته کاردرمانی

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. آیا می‌دانید که تعداد قابل توجهی از بیماران بعد از عمل جراحی نمی‌توانند با شغل سابقشان تطبیق یافته و بازدهی قبلی را داشته باشند؟ و آیا می‌دانید که بسیاری از بیماران روانی پس از درمان نمی‌توانند به زندگی اجتماعی برگشته و در حد سایر افراد جامعه فعالیت کنند؟چه باید کرد؟ ‌آیا می‌توان با فیزیوتراپی مشکلات فوق را حل کرد و یا برای بهبود اختلالات فوق باید از روان‌درمانی کمک گرفت؟متخصان کاردرمانی معتقدند که بهترین راه درمان مشکلات و اختلالات یاد شده، استفاده از روش کاردرمانی است زیرا یک کار درمان در دو حیطه روانی و جسمانی به معالجه اختلالات مورد نظر می‌پردازد.

دروس‌ تخصصی‌: آشنایی‌ با اصول‌ توانبخشی‌ و طب‌ فیزیکی‌، واحد رادیولوژی‌، کاردرمانی‌ در بیماری‌های‌ مغز و اعصاب‌ ، کاردرمانی‌ در بیماری‌های‌ ارتوپدی‌، کاردرمانی‌ در بیماری‌های‌ روماتولوژی‌ ، کینزیولوژی‌ و بیومکانیک‌، تکنیک‌های‌ حرکت‌ درمانی‌، کاردرمانی‌ در بیماری‌های‌ کودکان‌ ، ارزشیابی‌ و اندازه‌گیری‌ قدرت‌ عضلانی‌، کارآموزی‌ بالینی‌، زبان‌ تخصصی‌. این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ یک‌ رشته‌ کُل‌نگر، تمامی‌ ابعاد یک‌ بیماری‌ و تأثیرات‌ جانبی‌ آن‌ را به‌ روی‌ زندگی‌ شخصی‌ و اجتماعی‌ در نظر گرفته‌ و با ارائه‌ تکنیک‌های‌ درمانی‌ مناسب‌، ضمن‌ در نظر گرفتن‌ علائق‌ و انگیزه‌ فرد، او را به‌ سوی‌ فعالیت‌ روزانه‌ مستقل‌ سوق‌ می‌دهد.

متخصصان‌ کاردرمانی‌ با تسلط‌ کافی‌ بر علوم‌ مختلف‌ فیزیولوژیکی‌، آناتومیکی‌ و روانشناختی‌، یک‌ برنامه‌ جامع‌ درمانی‌ را به‌ بیماران‌ ارائه‌ می‌دهند؛ یعنی‌ در کاردرمانی‌، تمرکز درمان‌ فقط‌ روی‌ بیماری‌ نیست‌، بلکه‌ تمامی‌ ابعاد زندگی‌ فرد، مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد. برخی‌ از استادان‌ این‌ رشته‌ نیز اولین‌ و مهمترین‌ ویژگی‌ دانشجوی‌ کاردرمانی‌ را داشتن‌ توانایی‌ جسمی‌ و روحی‌ خوب‌ می‌دانند و این‌ که‌ بتواند با درایت‌، ابتکار عمل‌ و خلاقیت‌، درمان‌ مؤثرتری‌ را ارائه‌ بدهد. توانایی‌های‌ لازم : یک‌ کاردرمانگر باید انگیزه‌ای‌ قوی‌ داشته‌ باشد تا بتواند با بیمارانی‌ که‌ دارای‌ معلولیت‌های‌ مختلف‌ هستند، ارتباط‌ برقرار کرده‌ و آنها را به‌ خوبی‌ درمان‌ کند.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

كاردرمانگران ابتدا در بيمارستان هاي دولتي مشغول بكار بودند ولي در حال حاضر بخش هاي كاردرماني در بيمارستان هاي general يا تخصصي در بخش هاي ارتوپدي، نورولوژي، روماتولوژي، روانپزشكي، مراكز روزانه روانپزشكي، مراكز بازتواني معتادين، مراكز توانبخشي كودكان، مراكز نگهداري معلولين وسالمندان، مدارس استثنايي، مراكز جامع توانبخشي، مراكز حرفه آموزي و توانبخشي حرفه اي تاسيس شده اند. كاردرمانگران با تاٌكيد ويژه بر تسهيل عملكردهاي رواني_عاطفي بيمار و خانواده و افراد مرتبط با فرد معلول و ايجاد انگيزه و توان جهت توجه بر كار آمدي فرد و ارائه و انجام فعاليت هاي هدفمند متناسب و مرتبط با حوزه ي اجتماعي،شغلي،زندگي روزمره ي فرد نقش مهمي در بالا بردن سطح كيفيت زندگي فرد داشته و موجبات بازگشت مجدد و يكپارچه شدن فرد و خانواده مبتلا به ضايعه با جامعه را فراهم مي آورند.

رشته كاردرماني در ايران با حضور كاردرمانگراني از كشورهاي دانمارك و هلند از سوي سازمان بهداشت جهاني به صورت تربيت تكنسين هاي كاردرماني در بيمارستان شفا يحيائيان تهران در سال 1962 تاسيس شد و پس از آن برنامه كارشناسي اين رشته مصوب شد و دانشكده رفاه اجتماعي (دانشگاه علوم پزشكي ايران) دانشجوي كارشناسي تربيت نمود. نياز روز افزون به كاردرمانگران باعث شد تا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از سال 1987 و دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال 1991 مقطع كارشناسي كاردرماني تاسيس نموده و با همان corriculume واحد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دانشجوي كاردرماني بپذيرند.

سازمان بين المللي و نهاد نظارتي بر كيفيت آموزشي، علمي و باليني آن" فدراسيون جهاني كاردرماني ( World Federation of Occupational (WFOT) Therapists )" نام دارد، كه اكثر كشورهاي معتبر داراي اين رشته نظير جمهوري اسلامي ايران عضو اين فدراسيون مي باشند. به ارائه فعاليتهاي قابل انجام و همراه با موفقيت و متناسب ولذتبخش به فرد ميپردازد تا با ايجاد ارزشمندي و ارزشمداري در شخص و سپس در جامعه بتواند زمينه و بستر يكپارچگي اجتماعي فرد معلول را با جامعه فراهم آورد. ديدگاه اصلي كاردرماني بر اساس حفظ حرمت انساني و توجه به توانايي هاي موجود افراد پس از بروز اختلال و معلوليت مي باشد و در اين زمينه با استفاده از روشهاي نوين روانشناسي نظير Model of Human Occupation و.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

كاردرمانگران ابتدا در بيمارستان هاي دولتي مشغول بكار بودند ولي در حال حاضر بخش هاي كاردرماني در بيمارستان هاي general يا تخصصي در بخش هاي ارتوپدي، نورولوژي، روماتولوژي، روانپزشكي، مراكز روزانه روانپزشكي، مراكز بازتواني معتادين، مراكز توانبخشي كودكان، مراكز نگهداري معلولين وسالمندان، مدارس استثنايي، مراكز جامع توانبخشي، مراكز حرفه آموزي و توانبخشي حرفه اي تاسيس شده اند. كاردرمانگران با تاٌكيد ويژه بر تسهيل عملكردهاي رواني_عاطفي بيمار و خانواده و افراد مرتبط با فرد معلول و ايجاد انگيزه و توان جهت توجه بر كار آمدي فرد و ارائه و انجام فعاليت هاي هدفمند متناسب و مرتبط با حوزه ي اجتماعي،شغلي،زندگي روزمره ي فرد نقش مهمي در بالا بردن سطح كيفيت زندگي فرد داشته و موجبات بازگشت مجدد و يكپارچه شدن فرد و خانواده مبتلا به ضايعه با جامعه را فراهم مي آورند.

رشته كاردرماني در ايران با حضور كاردرمانگراني از كشورهاي دانمارك و هلند از سوي سازمان بهداشت جهاني به صورت تربيت تكنسين هاي كاردرماني در بيمارستان شفا يحيائيان تهران در سال 1962 تاسيس شد و پس از آن برنامه كارشناسي اين رشته مصوب شد و دانشكده رفاه اجتماعي (دانشگاه علوم پزشكي ايران) دانشجوي كارشناسي تربيت نمود. نياز روز افزون به كاردرمانگران باعث شد تا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از سال 1987 و دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال 1991 مقطع كارشناسي كاردرماني تاسيس نموده و با همان corriculume واحد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دانشجوي كاردرماني بپذيرند.

سازمان بين المللي و نهاد نظارتي بر كيفيت آموزشي، علمي و باليني آن" فدراسيون جهاني كاردرماني ( World Federation of Occupational (WFOT) Therapists )" نام دارد، كه اكثر كشورهاي معتبر داراي اين رشته نظير جمهوري اسلامي ايران عضو اين فدراسيون مي باشند. به ارائه فعاليتهاي قابل انجام و همراه با موفقيت و متناسب ولذتبخش به فرد ميپردازد تا با ايجاد ارزشمندي و ارزشمداري در شخص و سپس در جامعه بتواند زمينه و بستر يكپارچگي اجتماعي فرد معلول را با جامعه فراهم آورد. ديدگاه اصلي كاردرماني بر اساس حفظ حرمت انساني و توجه به توانايي هاي موجود افراد پس از بروز اختلال و معلوليت مي باشد و در اين زمينه با استفاده از روشهاي نوين روانشناسي نظير Model of Human Occupation و.

منبع

+ نوشته شده در دوشنبه 27 دی 1400ساعت 4:54 توسط ستار یکتا | | تعداد بازدید : 14

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]