یکتاس

روش تهیه جوانه در خانه

طرز تهیه جوانه ها در خانه

ب- دانه‌های زیر را باید حدود 10 تا 18 ساعت خیس کرد: نخود (مدت جوانه زدن 3-4 روز) عدس (مدت جوانه زدن: 3- 5 روز) ماش (مدت جوانه زدن: 3- 5 روز) سویا (مدت جوانه زدن: 3- 5 روز) آفتاب گردان (مدت جوانه زدن: 1- 2 روز) گندم (مدت جوانه زدن: 2- 3 روز) ارزن (مدت جوانه زدن: 3-4 روز). آسان‌ترین دانه‌ها برای جوانه زدن عبارتند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن‌ها تخمه‌ی آفتاب‌گردان، کدو، کنجد، برزک، نعناع و سپس انواع لوبیاها مانند سویا و نیز جو، ذرت و ارزن. تمیز‌ترین، مفیدترین و بی‌دردسرترین غذایی که می‌توان در زمان ما پیدا کرد، آن‌هایی هستند که به وسیله‌ی خود ما و در خانه درست می‌شوند(مثل انواع جوانه‌ها، ماست، پنیر، نان، سبزی خوردن).

الف- دانه‌هایی که باید حدود 6 تا 8 ساعت خیس کرد: یونجه (مدت جوانه زدن: 5- 6 روز) شنبلیله (مدت جوانه زدن: 3-4 روز) تربچه (مدت جوانه زدن: 4- 5 روز) کنجد (مدت جوانه‌زدن: 1- 2 روز). پوسته‌ها روی آب می‌آیند، ولی بهتر است پوسته‌ها را از جوانه‌ها جدا نکنید زیرا همین پوسته‌ها دارای مقدار زیادی الیاف‌اند که برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. اگر بخواهید پوسته‌ی روی بعضی از جوانه‌ها (مانند ماش یا سویا) را از آن‌ها جدا کنید، جوانه‌ی آماده شده را در کاسه‌ای بریزید و آن را پر از آب کنید. تهیه‌ی جوانه‌ها کار بسیار آسانی است و ما ایرانیان به خصوص با سبز کردن انواع دانه‌ها برای سبزی شب عید، آشنایی زیادی با تهیه‌ی جوانه داریم.

– آن را در شیشه و یا سینی کوچک بریزید و پارچه‌ا‌ی مرطوب روی آن بکشید و هر صبح و شب عمل شستن (به آرامی) و آب‌کش کردن را تکرار کنید. اکنون آن را پشت پنجره رو به آفتاب بگذارید و جوانه را همیشه مرطوب نگاه دارید تا اندکی بیش‌تر رشد کند (آب‌کش کردن را فراموش نکنید). بعضی از دانه‌ها مانند عدس، سویا، نخود و مانند آن را یکی دو بار در روز زیر و رو کنید تا همه‌ی آن‌ها هوا بگیرند و جوانه بزنند. می‌توانید دانه‌ی هر نوع سبزی را سبز و سپس مصرف کنید (به جز سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و لوبیا چشم بلبلی که مسموم کننده‌اند). – پس از خیساندن و آب‌کش کردن، آن را به آرامی زیر شیر آب بگیرید و سپس در همان آب‌کش بگذارید، آبش خوب جدا شود تا نپوسد.

طرز تهیه جوانه جو

سومین فایده جوانه گندم اینکه کسانی که از یبوست، خستگی و بی‌حالی، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می‌برند، باید از این ماده غذایی کمک بگیرند و در آخر اگر می‌خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا و اگر می‌خواهید چاق شوید، آن را ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید. از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که افرادی که جوانه جو را به مدت ۶ هفته به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند اشتهای کمتری داشتند و وزن آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که افرادی که جوانه جو را به مدت ۶ هفته به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند اشتهای کمتری داشتند و وزن آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است. در همین صفحه به شما توضیح خواهیم داد که پودر جوانه جو چگونه برای لاغری و تناسب اندام، رفع ریزش مو ، ماسک صورت ، برای ورزشکاران ، در بدنسازی و … تاثیر میگذارد.

زمان مناسب برای برداشت و مصرف جوانه جو ۴۸ ساعت بعد از جوانه زنی دانه است، جوانه باید قبل از اینکه مواد مغذی و مفیدش را برای تغذیه ی ساقه اختصاص دهد مصرف شود. دقیقا در همین زمان میتوان جوانه را خشک کرده و به پودر تبدیل کرد، در این صورت زمان نگهداری محصول افزایش یافته و همچنین میتوان به اشکال مختلفی آن را مصرف کرد. دومین فایده این است که به اعتقاد برخی از متخصصان پوست، مو و زیبایی، جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی موثر است. دانه های جو را تمیز کرده و در آب خیس کنید، بگذارید یک روز بماند و سپس آن ها را در ظرفی بریزید، بر روی آن دستمال مرطوب بکشید و در جای گرم و کم نور قرار دهید.

دانه های جو را تمیز کرده و در آب خیس کنید، بگذارید یک روز بماند و سپس آن ها را در ظرفی بریزید، بر روی آن دستمال مرطوب بکشید و در جای گرم و کم نور قرار دهید.

طرز تهیه جوانه در منزل / با چه دانه‌ هایی می‌توان به جوانه تهیه کرد؟

استفاده از دانه‌ خراب طبیعتاً جوانه ناسالم ایجاد می‌کند که منشأ شیوع انواع بیماری‌هاست؛ بنابراین انتخاب دانه کامل (برای مثال دانه‌های شکسته و یا نصفه به عمل نمی‌آیند) و سالم برای تهیه جوانه ضروری است. جو دوسر را نیز می‌توان در تهیه جوانه استفاده کرد؛ اما جوهایی که در فروشگاه‌ها هستند برای جلوگیری از خشک شدن، بخارپز و یا پخته‌ شده‌اند؛ به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها برای تهیه جوانه استفاده کرد. آن‌ها معتقدند که مصرف جوانه‌ها (مانند ماش، لوبیا، دانه آفتابگردان و…) به‌صورت پخته‌شده بسیار مغذی و سالم است و می‌تواند نقش پررنگی در سالم کردن رژیم غذایی خانواده داشته باشد.

جوانه‌ها حاوی انواع اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه، قند طبیعی و مقدار بسیار زیادی املاح معدنی هستند که به سالم نگه‌داشتن بدن در برابر عوامل بیماری‌زا کمک بزرگی می‌کنند. اگر تجربه‌ یا دیدگاهی در‌ این‌باره دارید و یا موارد دیگری برای تهیه جوانه می‌دانید که ما در این مقاله ذکر نکردیم، لطفاً در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. دانه‌ها را به مدت یک شب و یا 8 الی 12 ساعت در دمای اتاق بگذارید که خیس بخورند و لازم است بدانید که هرچه دانه‌ها بزرگ‌تر باشند، زمان بیشتری برای خیس خوردن نیاز دارند. فروشگاه‌های لوازم باغبانی نیز این بذرها را دارند؛ ولی ازآنجایی‌که این بذرها برای کشت و محصول دادن تهیه شدند، مواد شیمیایی بسیاری در آن بکار رفته است.

جوانه‌ها معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: جوانه ماش که از ماش سبزرنگ درست می‌شود و جوانه سویا که از دانه‌های بزرگ و روغنی سویا درست می‌شود. البته اگر مبتدی هستید، می‌توانید از یونجه، نخود و لوبیای آزوکی (ماش قرمز) استفاده بکنید؛ اما یادتان باشد که این دانه‌ها زمان بیشتری می‌برند. بهتر است که دانه را به‌صورت ارگانیک از فروشگاه‌های مواد غذایی یا عطاری‌هایی که از ارگانیک بودن محصولاتشان اطمینان دارید خریداری کنید. دانه‌ها به‌محض قرار گرفتن در آب شروع به خیس خوردن و بزرگ شدن می‌کنند و به هنگام جوانه زدن حدوداً به 10 برابر فضای قبلی‌شان نیاز دارند. به‌علاوه اینکه استفاده از جوانه، بافت و مزه جدیدی را به غذایتان می‌دهد که باعث تبدیل‌شدن آن به بخش ثابتی از رژیم غذایی‌تان می‌شود.

طرز تهیه جوانه ها در منزل

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن. تمیزترین، مفیدترین و بی دردسرترین غذایی که می توان در زمان ما پیدا کرد، آنهایی هستند که به وسیله خود ما و در خانه درست می شوند، مثل انواع جوانه ها، ماست، پنیر، نان، سبزی خوردن. جوانه دارای اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، قند طبیعی و مقدار زیادی املاح معدنی است و اگر چند نوع آن با هم خورده شوند می توان گفت که همه مواد ضروری بدن را به آن رسانده ایم. وقتی دانه را در آب خیس می کنید، آنزیم های موجود در آن که تا آن زمان به صورت غیرفعال در دانه وجود داشتند، فعال می شوند و نشاسته موجود در دانه تبدیل به قند می شود.

پوسته ها روی آب می آیند، ولی بهتر است پوسته ها را از جوانه ها جدا نکنید، زیرا همین پوسته ها دارای مقدار زیادی فیبر هستند که برای کار دستگاه گوارش بسیار مفیدند. به هنگام مصرف جوانه ها، دیگر نگران نخواهید بود که آلوده به کود، سم شیمیایی یا سایر موادآلوده باشد، زیرا این مواد حیات بخش به دست و زیر نظر خود ما تهیه شده اند. اگر بخواهید پوسته روی بعضی از جوانه ها ( مانند ماش یا سویا ) را از آن ها جدا کنید، جوانه آماده شده را در کاسه ای بریزید و آن را پر از آب کنید. دانه هایی که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند، عبارتند از: ماش ، عدس ، گندم ، جو ، شنبلیله ، تخمه کدو ،کنجد ، آفتاب گردان و سویا.

جوانه سویا از لحاظ ارزش غذایی با گوشت رقابت می کند و ضررهای گوشت را نیز ندارد، همچنین از لحاظ وجود ویتامین C، رقیب گوجه فرنگی است. تهیه جوانه ها هم کار بسیار آسانی است و ما ایرانیان با سبزکردن انواع دانه ها برای سبزه شب عید، آشنایی زیادی با تهیه جوانه داریم. – آن را در شیشه و یا سینی کوچک بریزید و پارچه مرطوبی روی آن بکشید و هر صبح و شب عمل شستن( به آرامی ) و آب کش کردن را تکرار کنید. – پس از خیساندن و آب کش کردن، آن را به آرامی زیرشیر آب بگیرید و سپس بگذارید در همان آب کش، کاملاً آبش جدا شود تا نپوسد. بعضی از دانه ها مانند عدس، سویا، نخود، و مانند آن را یکی دو بار در روز زیر و رو کنید تا همه آنها هوا بگیرند و جوانه بزنند.

طرز تهیه جوانه حبوبات | ارزش غذایی جوانه حبوبات

این جوانه نسبت به دانه آن سه تا ۱۲ برابر ویتامین B و سه برابر ویتامین E دارد وبه واسطه سلنیوم، منیزیم و ویتامین E رادیکال های آزاد مضر بدن را حذف می کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش فعالیت های مغزی و غدد جنسی می شود. به علاوه در مدتی که جوانه‌ها در حال رشد هستند و هنوز برداشت نشده اند، شیشه مرباتان مانند یک تراریوم کوچک است! می‌توانید چند عدد از این شیشه‌های پر از جوانه پرورش دهید و از آنها برای زیبا کردن خانه‌تان هم استفاده کنید. میزان اسید فولیک و پتاسیم آن بسیار بالاست و مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و پرفشاری خون توصیه می شود، اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند باید در مصرف آن محتاط باشند.

اگر می‌خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا میل کنید و اگر می‌خواهید چاق شوید آن را ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذا بخورید. باعث تنظیم هورمون های بدن می شود، برای آرامش اعصاب مفید است، گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از علائم یائسگی را بهبود بخشیده و تصفیه کننده خون و تقویت کننده کبد است. پرورش این جوانه‌ای زیبا، خوشمزه و مقوی بیشتر شبیه به درست کردن یک اثر هنری است! حتی با زمان کم و آفتاب اندک هم می‌توانید این کار را انجام دهید. جوانه یونجه: به دلیل دارا بودن منگنز و کروم در ساخت انسولین طبیعی بدن نقش مهمی داشته و عرب ها آن را سلطان جوانه ها می نامند.

جوانه ها در بازار وجود دارند ولی محدود می باشند و نمی توانید تمامی جوانه حبوباتی که می خواهید را در بازار پیدا کنید. بهتر است جوانه‌ها به صورت خام استفاده شوند؛ زیرا پختن سبب از بین رفتن قسمت عمده‌ای از ویتامین‌های آنها می‌شود. جوانه ها مولتی ویتامین های طبیعی؛ کودک تپل، سالم و قد بلند می خواهید جوانه ها را در برنامه غذایی و بگنجانید. جوانه عدس: شستشودهنده کلیه ها و افزاینده انرژی است و به دلیل پروتئین زیاد، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد. جوانه نخود: پروتئین زیادی دارد و سرشار از فسفر و کلسیم است و میزان مواد معدنی آن پنج برابر دانه نخود است. یکی دو قاشق غذا خوری بذر را داخل شیشه می ریزیم باید یک چهارم ظرف پر شود سپس مقداری آب سرد روی آن میریزیم.

خودتان در منزل، جوانه تهيه کنيد

● زمان لازم برای تهیه جوانه ها: دانه های که باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس کنید: ـ جوانه یونجه ( مدت جوانه زدن : ۶-۵ روز ) ـ جوانه شنبلیله ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز ) ـ جوانه تربچه ( مدت جوانه زدن : ۵-۴ روز ) ـ جوانه کنجد ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز ). ـ جوانه سویا ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز ) ـ جوانه آفتابگردان ( مدت جوانه زدن : ۲-۱ روز ) – جوانه گندم ( مدت جوانه زدن : ۳-۲ روز ) ـ جوانه چاودار ( مدت جوانه زدن :۳-۲ روز ) ـ برای طرز تهیه جوانه ارزن، دانه ها به مدت ۴-۳ روز جوانه می زنند. این جوانه، نسبت به دانه آن سه تا ۱۲ برابر ویتامین B و سه برابر ویتامین E دارد و به واسطه سلنیوم، منیزیم و ویتامین E رادیکال های آزاد مضر بدن را حذف می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و زیاد شدن فعالیت های مغزی و غدد جنسی می شود.

آسانترین‌ دانه ها برای جوانه زدن عبارتند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آنها‌ تخمه‌ی آفتابگردان، کدو، کنجد، برزک، نعناع و سپس انواع لوبیاها مانند سویا و نیز جو، ذرت و ارزن. در این فرآیند میزان ویتامین و املاح معدنی دانه همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین های گروه B و پروتئین آن دو تا سه برابر و حتی بیشتر افزایش می یابد، اما از کالری و کربوهیدرات آن دو برابر کاسته می شود. این روش درست کردن جوانه برای هر دانه ای مناسب می باشد، برای طرز تهیه جوانه گندم، دانه ها را از شب تا صبح در آب خیس کنید و آن را در جای نیمه گرم قرار بدهید (بعضی دانه ‌ها نیاز به خیس کردن ندارند).

اکنون جوانه ها را داخل سینی بریزید و دستمال مرطوب را روی آن بیندازید و پشت پنجره رو به آفتاب قرار بدهید و جوانه ها را همیشه مرطوب نگه دارید تا اندکی بیشتر رشد کند (آبکش‌ کردن را فراموش نکنید). میزان اسید فولیک و پتاسیم آن بسیار بالا است و مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و پرفشاری خون توصیه می شود، اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند. دانه هایی که باید حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس کنید: ـ جوانه نخود ( مدت جوانه زدن : ۴-۳ روز ) ـ جوانه عدس ( مدت جوانه زدن : ۵-۳ روز ) ـ برای طرز تهیه جوانه ماش دانه ها را به مدت ۵-۳ روز خیس کنید.

منبع

+ نوشته شده در چهارشنبه 6 بهمن 1400ساعت 3:53 توسط ستار یکتا | | تعداد بازدید : 20

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]